2007. május 18.

Muszaka, ahogy én készítem


Amikor megjelent Stahl Judit „Végre otthon” című szakácskönyve, gyorsan végiglapoztam és megakadt a szemem a muszaka receptjén. Gyerekkoromban, Erdélyben ettem utoljára ezt az ételt, kedvenc szomszéd nénim készítette és emlékeimből csak annyi maradt, hogy finom volt, meg hogy valami rakott, husos-rizses-padlizsános étel. Eldöntöttem, hogy kipróbálom. Judit receptjében ugyan nem szerepel rizs, de helyette van besamel mártás, amit én két ok miatt is kizártam: a besamelt külön kell elkészíteni és (többé-kevésbé állandóan) diétázom. Gyorsan végig futtattam egy keresést a román google-on és elolvastam egy pár ottani receptet. Egyikben sem szerepelt besamel, volt rizses és rizsmentes változat is. Végül is egy nekem tetsző, „expressz” és számomra legegyszerűbbnek tűnő változatát készítettem el. Az eredmény mennyei volt! Annyira szeretem, hogy azóta gyakran készítek egy nagy adagot és több napig rájárunk(főleg én!), mert melegítve még jobb!

Hozzávalók 4 személyre:
2-3 nagyobb padlizsán
600 gr darált sertés, bárány vagy marhahús
4 fej vöröshagyma, apróra vágva
4 gerezd fokhagyma, reszelve vagy zúzva
2 dl olivaolaj
1 dl száraz vörösbor
1 ek morzsolt oregano
1 kk őrölt fahéj (nem tévedés!)
2 doboz hámozott paradicsom konzerv
1 kk cukor
só, frissen őrölt bors
10 dk kemény, reszelhető sajt

Azzal kezdem, hogy bemelegítem a sütőt 200 fokra, megmosom, megtörölgetem a padlizsánokat és felszeletelem őket úgy fél-1 centi vastagra. Ráteszem a szeleteket egy sütőpapírral kibélelt sütőlemezre (na jó, kettőre, mert egy lemezen sosem férnek el), megkenegetem őket olivaolajjal egy kenőecset segítségével, sózom, borsozom, majd mennek a sütőbe kb. 10-15 percre, ezalatt szép barnára sülnek.
Amíg sül a padlizsán, egy serpenyőben megpárolok 2 fej apróra vágott vöröshagymát fél deci olívaolajon. Ha már üveges, hozzáadom a darált húst. Ha kifehéredett, hozzáöntöm a deci vörösbort, megfűszerezem sóval, borssal, oregánóval és fahéjjal, összekeverem, lefedem és takarék lángon puhára párolom. Egy másik edénybe megpárolom a másik két fej apróra vágott vöröshagymát fél deci olívaolajon. Ha már üveges, rászórom a zúzott fokhagymát, majd ha megéreztem az illatát (kb 1 perc) hozzáadom a két konzerv hámozott paradicsomot, só, bors és cukor kíséretében. Felforralom, szétnyomkodom a fakanállal a paradicsomokat és lassú tűzön kb tíz percig főzöm.
Következik az összeállítás: egy magas falu sütőedénybe, vagy tepsibe, kivajazás után lerakok egy sor padlizsán szeletet úgy, hogy mindenhová jusson. Következik a darált hús, meglocsolom a paradicsommártással, majd egy újabb réteg padlizsán szelet. Ráreszelem a sajtot és mehet a sütőbe, 180-200 fokra, úgy fél órára, vagy ameddig a sajt szépen megpirul.
Friss kenyér és vörösbor kíséretében fogyasztandó! (diétázók csak vörösborral!...)

Ha tetszett a bejegyzés és megosztod, megköszönöm. Ha még nem lájkoltad a blog facebook oldalát, ITT megteheted. Instagramon is követhetsz.