2007. december 26.

40 perces halászlé, bográcsban

Na, erre most sokan felkapják a fejüket, milyen az a halászlé, ami 40 perc alatt elkészül?
Jelentem, isteni! ÉP nem egy szöszmötölős ember, szeret gyorsan a dolgok végére járni és mindig azon töri a fejét, hogy lehet kevesebb munkával jobb eredményt elérni. Ám ezt a receptet mégsem ő találta ki, csak előszeretettel gyakorolja, egyre nagyobb sikerrel :-)

Halászlevet két éve eszünk Szenteste: azóta, amióta ÉP készíti, mert sajnos én, még az ő kedvéért sem töltöttem december 24-én fél napot halfej főzéssel, passzírozással…Erdélyben ez nem volt divat, én meg nem igazán rajongok a halért (bár rájöttem, hogy szeretem én a halat, csak ritkán:-)) Szóval, halat akart enni, megtanulta és naaagyon jól csinálja, (meg gyorsan) és nekem max. takarítani kell a konyhát a halpucolás után. (na az sem kis feladat, lázasan meg pláné!)

Hozzávalók:
3,5 kg ponty
2 kis kárász (kb 70 dkg)
5-6 db törpeharcsa
5 nagy fej vöröshagyma, aprítva
2 gerezd fokhagyma, zúzva
"kevésbé tudatos vásárlók" részére 3 halászlékocka (mi saját készítésű halalaplé sűrítményt használunk helyette)
darált pritaminpaprika (házi piros arany, adalékanyag és ízfokozó mentes)
egy kisebb paradicsom
2 ek házi erős pista
3,5 ek pirospaprika
1 kk őrölt feketebors
1,5 dl vörösbor

A halat megtisztította és a pontyokat felszeletelte (a hal tisztításáról leírást itt találtam). A halhúst tisztára mosta, a szeleteket tengeri sóval lesózta és félretette.
Egy 15 literes halfőző bográcsba feltette főni a pontyok fejét – farkát, a kárászokat és a törpeharcsákat, kiló halanként 1,5 liter vízbe (összesen 8 liter), amibe beleaprított kiló halanként egy ökölnyi fej hagymát és 2 gerezd fokhagymát (zúzva), egy kisebb paradicsommal, amit kereszt alakban bevágott. Hozzáadott minden ízesítőt, kivéve a pirospaprikát és a vörösbort és 20 percig ERŐS lángon, lobogva főzte. 20 perc után kihalászta az addig szétfőtt paradicsom héját, beletette a halszeleteket, hozzáadta a pirospaprikát és a vörösbort, majd újabb 20 percig főzte erős tűz felett.
Ha valaki mégis passzírozásra adja a fejét, azt az első 20 perces főzési fázis után megteheti, így tálalásnál már csak a szép halszeletek vannak a lébe, nálunk ez kimaradt, de nem zavart senkit. A végeredménnyel mindenki elégedett volt :-)
Halászléhoz való gyufatésztával tálaltuk.

Update: már jó ideje nem így készíti a halászlevet, hanem saját készítésű, tisztességes halalaplé sűrítménnyel.