2008. január 4.

Gasztrofogadalmak

Ági, aki főz és Doctorpepper is hozzám szegezte a kérdést, hogy milyen gasztro-fogadalmat tennék 2008-ra?

Időnként elkapott a gépszíj és őrületbe kergettem kis családom éppen aktuális egészség mániámmal. Éltünk már több hétig nyers koszton, volt makrobiotikus időszakunk, volt hogy évekig nem ettünk csak baromfi húst, vagy csak nagyon barna kenyeret, de sok év alatt arra jöttem rá, hogy sokkal jobb a szélsőség-mentesség, testnek-léleknek egyaránt. Azóta eszünk mindent, módjával. És nem érzünk lelkiismeret furdalást, ha jólesik pár falat friss töpörtyű, vagy egy szelet isteni füstölt házi szalonna, lilahagymával. A húskérdés nálunk fontos. Rájöttünk az évek alatt, hogy a húsmentes étkezés nem nekünk való. Egyszerűen nem tudunk hús nélkül élni. És egyetértek Ízbolygóval, hogy ha nem te magad neveled az állatot, akkor a bolti hús sem rosszabb a hentesénél. Bár találtam olyan hentest, akinek a családi vállalkozása körében termelik a gabonát, nevelik az állatokat, saját vágóhídjukon vágják és dolgozzák fel. Tőlük szoktuk venni a kolbászhúst, a sonkát, amit aztán mi pácolunk, füstölünk, de mivel nem helyben vannak, a napi húsbeszerzést nem tudom tőlük megoldani. Egy ideje magam sütöm a kenyeret, kenyérsütő gépem nincs és nem is lesz! De a hozzávaló lisztet ezentúl is a boltban veszem, a fehéret a Lidl-ben, a rozs és tönkölyt a Mediline-ban, a többi adalékkal együtt. Csak találnék már NORMÁLIS szárított élesztőt, mert az a francia, amit használtam, egyszerűen eltűnt és beszerezhetetlen, a többi meg…hát nem az igazi!

Mit fogadtam meg 2008-ra? Hát azt, hogy június végéig leadok 15 kg-ot, év végéig még 10-et, mert ultimátumot kaptam ez ügyben. Emiatt jelentősen visszaszorítom a szénhidrát, zsír és cukorfogyasztást. Egy ideig ne várjatok tőlem süti recepteket, legfeljebb nagyon diétás desszert lesz, mert néha azért én is megkívánom az édességet.

Megfogadtam azt is, hogy sokkal több halat és tengeri herkentyűt teszek a családi asztalra, mint eddig. (erre pont kapóra jön a VKF! XII receptgyűjtemény!)

Megfogadtam, hogy folytatom az újdonságok felkutatását – megkóstolását és továbbra is feltett szándékom megörökíteni a blogon és ezáltal propagálni a jó erdélyi konyhát.

Megfogadtam, hogy idén sem veszek margarint, csak vajat, és a barnacukorra lecserélt finomított kristálycukor sem térhet vissza a konyhámban.

De leginkább azt szeretném, ha pici lányomat sikerülne jobb belátásra bírni és rávenni, hogy több mindent megkóstoljon abból, amiről azt hallja, hogy egészséges és azt hiszi, hogy akkor az már jó nem lehet, mert szerinte valami vagy finom, vagy egészséges. Jó lenne belőle is olyan kis ínyencet faragni, mint a nagylányomból!

És szeretnék sokat utazni (a jelek bíztatóak, tegnap Zágrábban voltam) és minél többet kényeztetni ízlelőbimbóinkat utazásainkon helyi specialitásokkal.
Meg szeretnék egészséges maradni. És boldog :-)