2009. október 22.

Rongyos kifli, azaz házi croissant


Holnap hajnalban indulunk Erdélybe (végre!!!) utunk előtt haditanácskoztunk barátainkkal a vinni valókról. ÉP isteni halászlét főzött, nekem valamilyen pálinkakísérő falatot kellett prezentálnom, elkezdtem böngészni a netet valami új, tuti pogácsa recept után. Ráakadtam Limara expressz croissant receptjére és „igen! ez kell nekem” felkiáltással hozzá is fogtam.

A croissant-al Svájcban estem szerelembe, igazán jót itthon kevés helyen kapni. Kár, hogy sokan azt hiszik, az a croissant, amit 7day márkanév alatt árusítanak…

Aki diétázik, vagy akinek lelkiismeret furdalást okozhat a tény, hogy 70 deka liszthez 30 dkg vaj társul úgy, hogy a végeredmény egyszerűen abbahagyhatatlan, az most azonnal lapozzon. Aki nem, az meg próbálja ki! Nagyon durván jó!

Hozzávalók:
70 dkg liszt
1 pohár kefir (175 g)
2 dl langyos tej
2 kk só
fél ek cukor
2 tojás
50 g friss élesztő
30 dkg hideg vaj

A hozzávalókból, a vaj kivételével tésztát dagasztotok, majd hűtőbe teszem 1 órára. Ezután nyolc egyforma darabra vágom, gömbölyítem őket, majd mindet kinyújtom jó vékonyra, lehetőleg kör alakúra. A hideg vajat a sajtreszelő nagy lyukú oldalán lereszelem és 7, körülbelül egyenlő részre osztom. Az első kinyújtott lapra szórok egy adag vajat, ráteszem a következő lapot, erre jön megint vaj, megint lap és így tovább, míg el nem fogy, a legutolsó lap tetejére már nem kerül vaj. Ezután a tésztát elfelezem (nekem egyben nem fért volna el az asztalon, kinyújtva), kinyújtom 2-3 mm vastagra, köralakra és derelyevágóval cikkekre vágom. A cikkeket feltekertem és sütőpapírral bélelt tepsire ültetem, hagyom őket duplájára kelni (kb 35 perc), tojással lekenve teszem a 180 fokra előmelegített sütőbe, kb. 20 percre, illetve amíg szépen megsülnek. Rácsra téve hagyom langyosra hűlni.