2010. március 15.

Zöldfűszeres rózsakenyér


Reggel botorkálok ki a hálószobából, látom Édesanyám éppen kiflit teker a nyújtódeszkán. Megörültem, de csak addig, míg el nem jutott a tudatomig, hogy ez bizony édes, lekvárral töltött kifli lesz, nem sós… ÉP-vel inkább a sósat preferáljuk, hát sütöttem kedvünkre való sósat, igaz már nem reggelire és nem kiflit. (Reggelire megkóstoltuk az új szalonnát, lilahagymával, friss kenyérrel, isteni finom, húsos, hasaaljából készült. Éljenek a hétvégék, amikor már reggelire behagymázhatunk!)

Hozzávalók:
300 gr liszt
120 ml tej
21 g friss élesztő (fél kocka)
50 ml olaj
1 kk só
1 / 2 teáskanál cukor
10 dkg vaj
1 ek aprított zöldpetrezselyem
1 ek aprított medvehagyma levél (most a fagyasztóból)
só és frissen őrölt bors
1 gerezd fokhagyma
1 tojás a kenéshez és kevés vaj a tortaforma kikenéséhez

Azzal kezdem, hogy elkészítem a fűszervajat, amivel majd ízesítem a kenyeret: lágyra olvasztom a vajat a mikróba (ha nem hirtelen elhatározásból sütök, kivehetem előző este, reggelig a konyhapulton éppen kellő puha lesz). Aprítok friss, (vagy fagyasztott) medvehagyma és zöldpetrezselyem levelet, belekeverem a lágy vajba, sózom, tekerek rá borsot, belereszelem a fokhagymát és jól összekeverem.
A tésztához a langyos cukros tejbe belemorzsolom az élesztőt. Hagyom felfutni, majd hozzáadom a szitált liszthez, belekeverem az olajat, a sót és rugalmas, sima tésztát gyúrok. Tiszta konyharuhával letakarom és meleg helyen hagyom állni míg duplájára nem nő. Kiveszem a kelesztő tálból és olajozott deszkán kb fél cm vastagra nyújtom, nagyméretű pogácsa szaggatóval köröket vágok belőle, megkenem a fűszervajjal, majd elfelezem, ezek lesznek a rózsám szirmai. Egy kivajazott tortaformába elkezdem körberakosgatni, valahogy így,


a végeredmény többé-kevésbé hasonlít majd egy rózsára.
Tiszta konyharuhával letakarva, meleg helyen kelesztem még fél órát, közben 180 fokra melegítem a sütőt. A tészta tetejét megkenem felvert tojással, betolom a sütőbe és kb 30 perc alatt szép pirosra sütöm. Langyosan, egy pohár borral a legfinomabb.