2011. január 26.

Essencia


Szeretem az Essencia főzőiskolát. Hangulata van a helynek, meg az ott töltött estéknek.
Első alkalommal a Tefal ActiFry próbahónap kapcsán jártam náluk, a projekt záróakkordjaként jó hangulatú közös főzésen vettünk részt az akcióban résztvevő többi gasztrobloggerrel.
A 3Séf sorozat kapcsán rendszeresen és növekvő lelkesedéssel ültem be az „iskolapadba” (azaz a demo konyhába), ha időben érkeztem – és igyekeztem időben érkezni - kvázi „bérelt helyem” volt az előadó séf mellett, a bemutató pult végében. Szeretek ott ülni, mert onnan minden mozdulatot látok, még kezdés előtt szemügyre tudom venni a mise en place-t (a főzési folyamat meggyorsítását szolgáló, előkészített alapanyagokat), néha még arra is sor került, hogy besegítsek egy „keverd ezt össze” felkérésre:-)

Kemény egy-egy ilyen kurzus a gyomornak is! Ami az este folyamán készül, azt mind meg is kóstoljuk és 10 fogás alatt nem ússza meg az ember. Néhányszor volt szerencsém ÉP-vel fuvaroztatni magam, akkor bort, pezsgőt is kóstolhattam, de vezető beosztásban, ásványvízzel kísérve is tökéletes esték voltak! Mindig sóhajtozva, tele ízélményekkel és megvalósításra váró ötletekkel indultam neki a 120 km-es, hazafelé vezető útnak, alig várva a következő alkalmat. Irigylem azokat, akik minden alkalommal ott voltak a kurzusokon, jómagam olyan témákat választottam, amik engem a legjobban érdekeltek, de sokszor a többiekkel beszélgetve a homlokomra csaptam, hogy b@sszus, erre is be kellett volna nevezni...

Az egyik legemlékezetesebb alkalom Bíró Lajos -marha, sertés és vöröshúsú szárnyasok kurzusa - volt, melyen a wagyu marha steak-től kezdve a fledermausból készült, eddigi életem legfinomabb rántott húsáig sok minden tányérra került (összesen 17 fogás), rengeteg technológiai infót, konyhai trükköt és jó tanácsot kaptunk, abban a hamisítatlan BíróLalis, sztorizós stílusban. Élvezet volt nézni, ahogy a hússal bánik, és élmény volt hallgatni, ahogy beszél róla (hiába 60 éves, ellenállhatatlan a pasas!).

Bicsár Attilának köszönhetően sokkal jobban eligazodok már az édesvízi, tengeri halak, és a tenger gyümölcsei világában, bátrabban nyúlok akár filéző késsel a laposhaltól a nyelvhalig. Hálás vagyok Vomberg Frigyesnek, hogy a „falatnyi univerzumok”, a hors d`oeuvres (egyfalatnyi), amuse-bouche (másfél falatnyi) és többfalatnyi előétel ötlettáram is jelentősen bővült. A „Nemes őszi gombák” kurzust követően már meg tudom különböztetni a téli és nyári szarvasgombát:-) Olyan gombákat is kóstolhattam, melyekért a Barcelonai piacig kellett volna utaznom. Másik emlékezetes alkalom a „Vadak és vadmadarak” kurzus volt, nem utolsó sorban Papp Lajos fővadász előadásának köszönhetően, de Vomberg Frici nagy karácsonyi menüje is igazi élmény volt, nem csak az ízlelőbimbóinknak:-)

Minden alkalommal kifogástalan alapanyagokkal dolgoztak (olyanokkal is, amihez magamfajta vidéki háziasszony ritkán, vagy csak sok utánajárással tudna hozzájutni), az ételsor és a főzés menete szépen fel volt építve, megtanulhattuk a mise-en-place, a tervezés és szervezés lényegét, rengeteg recepttel lettünk gazdagabbak és olyan tudásra tettünk szert, amit szakácskönyvből nem lehet elsajátítani.
Ez a kurzus nem profiknak szól, hanem lelkes amatőröknek, akik mindennap, a saját konyhájukban tevékenykednek és örömmel főznek. A szervezés profi, érződik rajta a gasztronómia iránti rajongás és az elkötelezettség, mégis családias a hangulat, olyan hely, ahová szívesen megy az ember, mert még egy nehéz nap után is feltöltődve indul haza. Nem olcsó, de ez így egyben minden pénzt megér! (szoktam mondogatni, hogy ruhára nem sokat költök, de az Essenciát nem vonom meg magamtól:-)).

Idén már csak Bálint napig kell várnom, mert beneveztem a


3Cukrász + 1Pék kurzus 4 alkalmára és ígérem, minden alkalom után részletesen beszámolok!

A kurzusokon készült fotóimat megnézheted a Facebookon.