2011. március 3.

Kakaós csiga, Ferdinánd-tekercs tésztából


Megvan életem kakaós csiga receptje! "A" kakaós csiga recept! Tukacs Roland pékmestertől tanultam, az Esszencia főzőiskola 3Cukrász + 1Pék mesterkurzusán. Ugyanezen recept alapján kuglófot is sütött, mondanom sem kell, mennyei volt az is! Roland két kurzusán volt alkalmam részt venni, komolyan mondom, többször párás lett a szemem az előadását hallgatva… a tudása, szakmai alázata és lelkesedése előtt le a kalappal! Nagyon sokat tanultam, csupa olyat, amit csak úgy lehet, ha ott vagy, látod, hallod (pld. milyen hangon puffog a tészta dagasztás közben, ha már jó), amit szakácskönyvből nem lehet elsajátítani. Ha már tanulunk, a legjobbaktól tegyük!

Hozzávalók a tésztához:
0,5 kg liszt (BL55)
25 g friss élesztő
5 g só
80 g kristály (vagy nád)cukor
80 g puha vaj
1 tojás
kb 3,5 dl tej
½ vaníliarúd kikapart magjai
½ citrom reszelt héja
löttyintésnyi rum

A töltelékhez:
100 g puha vaj
100 g porcukor
2 ek jó minőségű, cukrozatlan kakaópor
A kenéshez: 1 tojás
A locsoláshoz: 2-3 ek cukor
2,5-3 dl tej és a vaníliarúd másik fele (kikaparva)

A tésztához kevés langyos, cukros tejbe felfuttatom az élesztőt, majd a többi hozzávalóval összekeverve (vigyázva, hogy a só ne érintkezzen közvetlenül az élesztővel) ruganyos tésztát gyúrok. Mivel vasárnap reggel készítettem, amikor a család még aludt, mellőztem a hangtalannak nem mondható konyhai segédem és kézzel dagasztottam. Élmény volt! Igaza van Rolandnak, lehet géppel is csinálni, de akkor kimarad a lényeg, mert hogy a gépnek nincs lelke…terápiás stresszoldásnak is tökéletes foglalatosság, külön élmény volt hallani a tészta puffogó hangját, ami tényleg olyan volt, mint a pékkurzuson Roland mutatta.

Amikor már nem ragad a tészta a kezemhez, dagasztótálba teszem, letakarom és huzatmentes, meleg helyen hagyom fél órát pihenni, közben elkészítem a tölteléket: a puha vajat jól kikeverem a porcukorral és a kakaó porral. Amikor letelik a tészta pihenési ideje, lisztezett felületre borítom, sodrófával kinyújtom és megkenem a kakaós-cukros vajjal, feltekerem és másfél-két centi széles szeletekre vágom. Az így kapott csigákat sütőpapíros tepsibe helyezem, tojással lekenem és meleg helyen addig hagyom kelni, míg megtöltik a formát.

210 fokra előmelegített sütőbe tolom és 10 perc után csökkentem a sütő hőmérsékletét 180 fokra, összesen 22-25 percig sütöm. 5-8 perccel a sütési idő lejárta előtt kiveszem és meglocsolom pár evőkanálnyi langyos, cukros tejjel, amibe elkevertem a vaníliarúd másik felének kikapart magjait (ettől mennyeien puha, omlós lesz a csiga és sokáig friss marad).

Nem lettek olyan szépek, min Roland Ferdinánd-tekercsei, de nagyon finomak voltak! 
Ha kíváncsi vagy a pékkurzuson készült többi csodára, látogass el a Facebook oldalamra és nézd meg az ott készült fénykép albumokat, illetve azokat a csodákat, amit e recept alapján olvasóim megsütöttek!