2011. december 13.

Tökmagos pogácsa



Tökmagimádóknak ajánlott:-)

Történt, hogy a Kézműves Magyar Ízek vásárán sokat időztünk a Tokaji borecetes standnál. A szomszédban a Batha-porta őrségi tökmagolajas standja volt (nem csak tökmagolajuk van, még februárban vettem tőlük kiváló mák, meg mogyoró olajat). Miközben beszélgettünk, megakadt a szemem a kiállított olajak mellett dekorációként szolgáló, fateknőben pihenő, az olajsajtolását követően melléktermékként keletkező préselt tökmag-korongon, ami olyan, de olyan isteni tökmag illatot árasztott, hogy azonnal eldöntöttem, ebből nekem haza is kell vinni, ha másért nem, hát szagolgatni, de inkább kenyérbe, meg pogácsába belesütni. Batha Judit volt olyan kedves, és megajándékozott egy fél koronggal, boldogan hoztam haza és sütöttem bele az alábbi szuper-egészséges, élesztőmentes pogácsába (is).

Hozzávalók:
250 g teljes kiőrlésű (tönköly) búzaliszt
50 g tökmagliszt
50 g durvára őrölt pirított tökmag
100 g vaj
1 tojás a tésztába + 1 a kenéshez
12 g sütőpor
150 g natúr joghurt
12 g só
kevés frissen őrölt bors

A hozzávalókat összegyúrom, hatszor kinyújtom és hajtogatom (ha van időm, közben legalább 10-10 percig pihentetem a tésztát a hajtogatások között). A hatodik hajtogatás után ujjnyi vastagra nyújtom, tetejét bevagdosom, kiszaggatom, sütőpapírral bélelt tepsire teszem, tojással lekenem a tetejüket és 180 fokos sütőben, kb 30 perc alatt aranybarnára sütöm.

Ezt a receptet tökmagosítottam.